Campagne Maak Grijs Groener van Deltaplan Biodiversiteitsherstel weer van start

Campagne activeert burgers, bedrijven en boeren om biodiversiteit samen te gaan herstellen

 

Wageningen, 13 mei 2022 – Het gaat niet goed met de biodiversiteit, wereldwijd én in Nederland. Daarom gaat vandaag de publiekscampagne Maak Grijs Groener van Deltaplan Biodiversiteitsherstel voor de tweede keer van start. Met deze campagne wil de stichting het begrip biodiversiteit tot leven brengen en een breed publiek inspireren met burgerinitiatieven die laten zien hoe je samen met anderen kunt bijdragen aan biodiversiteitsherstel. En dat is hard nodig, want slechts een op de vier Nederlanders zegt te weten wat ze aan biodiversiteitsherstel kunnen doen. 

 

De nationale campagne werd voor het eerst gelanceerd in oktober 2020 en gaat vandaag opnieuw van start. Via onder andere social en online media, (outdoor) advertenties en het netwerk van meer dan 150 partners en supporters van het Deltaplan worden mensen aangespoord om samen aan de slag te gaan met biodiversiteit onder het motto ‘Maak Grijs Groener’. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het samen aanleggen van geveltuinen, boomspiegels of bloemperken, het aanplanten van inheemse fruitbomen, of het vergroenen van bedrijventerreinen. 

 

Groen Groeit

De tweede campagne van Maak Grijs Groener brengt een positieve boodschap: er gebeurt steeds meer om biodiversiteit te herstellen. Kortom: groen groeit! Dankzij alle mensen die de handen ineenslaan. Die boodschap komt duidelijk terug in de verschillende campagnevideo’s.

Oproep aan heel Nederland

Ook Louise Vet, voorzitter van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en hoogleraar ecologie bij Wageningen UR, is blij met de groeiende aandacht voor het thema biodiversiteit. ‘’We zien dat er steeds meer aandacht komt voor het belang van biodiversiteit. En dat moet ook, want nu kunnen we het verlies van biodiversiteit samen nog ombuigen naar herstel. Maar de tijd tikt: hoe langer we wachten, hoe lastiger het wordt om het tij te keren. Met de campagne Maak Grijs Groener doen we een indringende oproep aan heel Nederland: ga aan de slag met biodiversiteit in jouw omgeving. Alleen als we het samen doen, kunnen we een verandering realiseren.’’

 

Het belang van biodiversiteit

Biodiversiteit is essentieel voor het in stand houden van ecosystemen en daarmee een gezonde leefomgeving. Natuurorganisaties, boeren, kennisinstellingen, banken en bedrijven zijn zich daarvan bewust en hebben zich in 2018 verenigd in stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel. 

 

Samen voor biodiversiteit

Iedereen kan bijdragen aan meer biodiversiteit. Samen met je buren, collega’s, gemeente, bedrijven of school kun je veel impact maken. Een paar voorbeelden:

  1. Verbind het groen in jouw omgeving
    Is er wat groen in jouw omgeving te vinden, maar ligt dat ver uit elkaar? Help de biodiversiteit een handje en verbind het groen! Dat kan door met je buren bijvoorbeeld tussen plantsoentjes of perkjes bloemen te zaaien, een heg of boom te planten, of een vijver aan te leggen. Via dit ‘groene lint’ vergroot je het leefgebied voor allerlei planten en dieren. 
     
  2. Vergroen je bedrijventerrein
    In Nederland zijn bijna 4.000 bedrijventerreinen te vinden, die samen een gebied van 1.100 vierkante kilometer beslaan (meer dan 154.000 voetbalvelden). Zo’n 99% hiervan is grijs en versteend. Dat zorgt voor hitte, wateroverlast en droogte. Door het grijs op bedrijventerreinen om te toveren naar groen, zorg je voor meer biodiversiteit, meer werkplezier én een gezondere werkomgeving. Dus verzamel een groepje collega’s en buren en ga samen aan de slag.
     
  3. Maai minder en op een andere manier
    Denk je dat het bij jou in de buurt groener kan? Of is er een kaal grasveldje dat wel wat biodiversiteit kan gebruiken? Neem dan contact op met jouw gemeente en vraag wat de mogelijkheden zijn. Minder maaien, bloemen zaaien en anders beheren kunnen wonderen doen voor de biodiversiteit én voor het uitzicht. 

 

Ga voor meer tips naar www.maakgrijsgroener.nl. En deel jouw groene acties via #maakgrijsgroener en #groengroeit.

Deze campagne is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.