Overslaan naar hoofdinhoud
zoeken
zoeken

Warmlopen voor biodiversiteit: Inspirerende educatieve werkvormen

Foto: Freepik

Kennis is een onmisbare factor wanneer het draait om de versterking van biodiversiteit en het is tegelijkertijd enorm belangrijk opgedane kennis te verankeren in het onderwijs. Gelukkig is er in het onderwijs steeds meer aandacht voor de mogelijkheden om als beroepskracht of als burger bij te dragen aan biodiversiteitsherstel. Veelal gaat het dan om het wat en het hoe. Maar waaróm moeten we ons hier als (beginnend) professionals en burgers zo hard voor inzetten? Wat is de reden om niet alleen nieuwe zaken op te pakken om de natuur te herstellen, maar ook te stoppen met oude werkwijzen die de natuur nog steeds belasten?

Door een projectgroep binnen de kenniskring Kennis en Innovatie van het Deltaplan is er gewerkt aan een artikel dat een aantal verschillende werkvormen omschrijft om op scholen en in klaslokalen te werken aan biodiversiteit. Een grote groep docenten van verschillende onderwijsinstellingen en -niveaus heeft de krachten gebundeld en didactische werkvormen over warmlopen voor biodiversiteit met elkaar gedeeld tijdens een workshop. Hoe kunnen wij als onderwijsinstellingen studenten laten voelen wat het belang is van biodiversiteit? Hoe kunnen we hen helpen zich te verwonderen over de natuur en ons ecosysteem (nature awareness)? Hoe werken we niet alleen vanuit hoofd en handen, maar ook vanuit ons hart? Al deze vragen hebben te maken met intrinsieke motivatie om te werken aan biodiversiteitsherstel. 

Benieuwd naar deze werkvormen? Klik op onderstaande knop!

Warmlopen voor Biodiversiteit